Framtiden för badrumsvärlden

Står vi inför en framtid för badrumsvärlden där i princip varenda trend och stil kommer leva sida vid sida i små sociala medie-kluster?


Som vi diskuterat i tidigare artiklar så ser framtiden för badrumsvärlden annorlunda ut när det kommer till idéer och marknadsföring. Sverige är inte längre ett stängt samhälle där innovation och nya idéer alltid kommer inifrån. Numera kommer trender väldigt ofta utifrån istället. Allt från trender på sociala medier till internationella företag som tar sig in på svenska marknaden.

Visst ligger det en del i att man ska ignorera dessa trenderna och fokusera på att göra det man är bra på? Problem kan dock uppstå om man sitter still i båten och ignorerar trenderna. Trenden med mattsvart i badrummet går väldigt starkt så man kan missa en del genom att ignorera dem.

Står vi inför en tid när i princip varenda trend och stil kommer leva sida vid sida i små sociala medie-kluster? Måste badrumsvärlden anpassa sig för att kunna erbjuda alla dessa stilar och trender samtidigt?

Vem vinner på ökad individualisering?

Det vi ser då är att två typer av tillverkare tenderar gå framåt starkt. Precis som när e-handeln tog sig in i vår vardag kommer det bli med badrumstillverkningen. När e-handeln kom var det framförallt två typer av butiker som gick bra: 1. De små, nischade butikerna som kunde hävda expertis på sitt område, och 2. De stora butikerna som kunde leva vidare mycket på grund av sitt namn och att de erbjöd ”allt”.

Stora globala producenter

Stora företag har en helt annan förmåga och möjlighet att påverka marknaden i den riktning de vill ha utvecklingen i. För närvarande går detta mot mer individualisering och möjligheter att mixa och matcha olika stilar och produkter.

Framtiden för badrumsvärlden innebär oändliga designmöjligheter
Oändliga möjligheter om man har kapacitet att erbjuda det. Denna blandaren finns i 11 färger och kan kombineras med ovansida i minst lika många färger och material. Bild av Axor

Ett sådant exempel är en duschblandare med blandarfäste. De allra flesta producenter tillverkar sina blandare i ett par olika färger, ofta krom, svart och mässing. Om man dessutom har alla modeller i alla tre cc-måtten är man redan uppe i 9 olika varianter för endast en modell.

Om man dessutom har 4 olika serier av blandare måste man producera 45 olika varianter av bara duschblandarna. Har man utöver det tvättställsblandare, badkarsblandare, köksblandare diskmaskinsavstängningar, mm. Är man snart uppe i flera hundra olika tillverkningsprocesser för att upprätthålla sitt sortiment.

Det innebär att de enda som (för tillfället) har möjlighet att erbjuda samma enhetliga stil i exakt samma färgnyanser är storproducenterna.

Små nischade producenter

Det kommer alltid finnas en marknad för äkta hantverk. Det kan vara ett litet företag som tillverkar bara några enstaka blandare efter egen distinkt design och intressanta material. Precis som konst som får sitt värde både utseende och att det är unikt kan handgjorda blandare och badrumsmöbler vara väldigt värdefulla för en del.

Vad händer med mellanskikten?

Precis som under e-handelseran så kommer många i mellanskiktet försvinna eller tvingas anpassa sig. En del kommer försöka ge sig på de stora drakarna och priskriga om kunderna till siste blandare. Andra kommer inse att de är små tillverkare på den globala arenan och kommer kanske finna ny glädje i att kunna tillverka färre, men mer intressanta och nischade produkter.

Slutsats

Jag tror personligen att denna utvecklingen kommer gå ganska snabbt, speciellt med tanke på alla nya möjligheter inom automation och AI som vi står inför. Badrumsvärlden kommer bli mindre unik men med fler möjliga alternativ. Många svenska tillverkare som anses marknadsledande här kommer få det tufft i takt med att nya alternativ tar sig in på marknaden, samt att många av deras förespråkare i badrumsbranschen pensioneras och ersätts av nya personer utan samma syn.

Badrumsbladets Nyhetsbrev


Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *