”Du har använt upp alla dina dagliga spolningar, var vänlig uppgradera din prenumeration för att fortsätta spola”

,

Glöm inte att ställa in 2FA din nya smarta toalett, och andra intressanta nya problem i en tid präglad av smarta hushållsartiklar.

Jag stötte på ett X-inlägg från användaren med det väldigt passande användarnamnet ”Shitty Future” som postade en till synes (men overifierad) äkta skärmbild av en 2FA-förfrågan för Lotus SmartToilet. Användaren försökte spola sin toalett men stötte på problem när han verifierade kontot.

Hemma har vi ett par lampor som vi kan styra med mobilen. För att använda dem måste man ladda ner en app och skapa ett konto där man sedan kan styra både ljusstyrka, färg och temperatur på ljuset. Ganska ofta går det dock inte att få kontakt med lamporna med telefonen och man får då gå bort och göra som på den gamla goda tiden – trycka på knappen. Det hade dock varit väldigt enkelt för tillverkaren att kräva 2FA på kontot, där man i princip behöver ta emot ett sms med en särskild kod som låter en sänka ljusstyrkan till fredagsmysstämning. Eller varför inte skapa en prenumerationstjänst som låter en sätta på/stänga av lampan mer än 10 gånger i veckan?

Samma sak gäller såklart alla smarta produkter som ska vara uppkopplade med wifi.

Så, om man, som som användare av en smart toalett ”kopplar upp sig på nätet” finns risken att grannen hinner spola innan du är färdig. För att motverka sådant missbruk krävs såklart att du tillåter appen skicka ett sms för att bekräfta din identitet innan spolning.

Kommer vi verkligen att komma till den punkt att vi måste godkänna vår spolning via 2FA-sms efter att vi har använt toaletten?

Badrumsbladets Nyhetsbrev


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *