Jag tycker att det är intressant när man tittar tillbaka på filmer och tv-program och jämför med vad man ser i folks hem idag. Idag har de flesta människors hem mycket starka likheter, från den trendiga lampan som hänger ovanför det massproducerade middagsbordet från Ikea till soffor, blomsterarrangemang och till och med badrumsmöbler. Det känns lite som att våra hem har tappat lite personlighet under de senaste decennierna.
Utformningen av lägenheterna i Vänner
Djärva färgval
Om vi tar en titt på tv-programmet Vänner, som var en av de första riktigt stora tv-serierna på tv, finns det några skarpa kontraster från idag i designvalen. Monicas och Rachels lägenhet är levande i färger, särskilt när det gäller dekorationer och möbler. Monicas sovrum har lila väggar, ett färgval som inte är speciellt vanligt idag. Titta in i deras vardagsrum och färgerna är verkligen överallt och ingenstans, från en djupgrönottomantill andra kontrasterande djupa färger som blått och rött.
Vintage, gammalt och udda
Lägenheterna har en kombination av vintageprylar, modern design och unika tillbehör. Mixen av alla stilar gav utrymmena en distinkt och individualistisk känsla. De var fyllda med knäppa och unika tillbehör som gav en personlig karaktär till utrymmena. Till exempel, den lila dörren i Monicas lägenhet, den enorma vita hunden i Chandler och Joeys lägenhet och alla olika dekorationsprylar visade upp karaktärernas intressen och tillförde mycket personlighet. Lägenheterna kändes inbodda, med personlig touch och en avslappnad atmosfär.
Layouten
Lägenheterna var också designade för sociala interaktioner! Detta är något som är en mestadels bortglömd färdighet i dagens hem. Soffor på rad, alla vända mot tv:n. Med en öppen layout som i Vänner var konversationer lätta och naturliga! Detta kan såklart även vara en egenskap av att det är en tv-serie, men vi bör också komma ihåg att det var inspelare i en tid med (nästan) inga mobiltelefoner och inte lika mycket tv och spelkonsoler.
På 70-talet hade man regelrätta ”konversationshålor” som hade som enda funktion att gynna samtal människor emellan!
Kostnaden för personlighet i modern heminredning
Det massproducerades MASSOR av saker i Vänner-eran också. Det här är inte jag som helt missar detta grundläggande faktum 😉
Billiga grejer
Var får du tag på billiga saker idag?
De flesta skulle nog instinktivt säga Ikea eller någon liknande butik med massproducerade möbler. Om du frågade någon för 50 år sedan var man kan få tag i billiga grejer skulle nog de flesta svara på loppis eller second hand-butiker. Dessa är relevanta även idag, men problemet är att prisskillnaden är mycket mindre än den brukade vara. Second hand-handeln har tagits över till viss del av välbetalda hipsters, som har drivit upp priserna. Loppis- och second hand prylar man kunde få för nästan ingenting medan nya möbler var betydligt dyrare.
Idag är vissa av de färdiga möblerna nästan billigare än själva råvarorna de tillverkas av.
Digitaliseringens era de senaste 50 åren har gjort det möjligt att tillverka alla tänkbara småsaker till en kostnad av nästan ingenting och skicka till kunden vart han eller hon än befinner sig inom 24 timmar.
Tillgänglighet för nya saker
Bilar var vanliga redan för 50 år sedan, men är idag ännu vanligare. Detta ger människor möjlighet att ta sig längre och längre bort för att få tag på nya saker. Lägg därtill internet, billig arbetskraft i länder i tredje världen, mobiltelefoner från vilka du kan beställa i stort sett vad du vill när som helst och ett strid ström av reklam för nya grejer.
Reklamen
Vi vet alla att annonser är det som driver en stor del av intäkterna online. Vi bör också komma ihåg att annonsörens roll inte primärt är att ge kunden det han eller hon faktiskt vill ha, utan att övertyga kunden om att det är just den produkt som detta specifika företag tillhandahåller som han eller hon egentligenvill ha.
Vad detta betyder när annonsörer blir bättre och bättre på att sälja saker, är att fler och fler människor faller för annonserna och köper produkten som tillhandahålls. I takt med att fler och fler köper produkten kan företaget lägga mer och mer pengar på annonser.
Det hela framhålls som ett sätt att personifiera hemmet (inom ramarna för de produkter som företaget tillhandahåller, alltså).
Det har gjort nya produkter mer tillgängliga för en bredare publik, samtidigt som synligheten och tillgängligheten för lokala second hand- och vintagebutiker har minskat.
Heminredningens framtid
Så, hur ser framtiden ut för oss och våra hem?
Såvida inte något mycket radikalt händer, är det osannolikt att vi återvänder till tider som i Vänner. Det kommer dock att förändras mot mer personlighet, tror jag. Om den ekonomiska trenden fortsätter uppåt under överskådlig framtid kommer det att finnas fler och fler möjligheter att personifiera sina utrymmen.
Massproduktionens era kommer inte att försvinna om vi inte har en större civilisationshotande katastrof. Det kommer dock att snabbt förändras och anpassas till de nya verktyg som snart står till vårt förfogande. 3D-printade möbler kommer troligtvis att bli en stor grej i framtiden, där man beskriver de möbler man vill ha med ord till en chatbot och får dem producerade till liten eller ingen extrakostnad. Denna teknik är redan här, men den är fortfarande något för långsam och inte helt redo för massanvändning ännu.
Det kommer såklart alltid finnas lokala hantverkarna som skapar handgjorda föremål, men dessa föremål kommer sannolikt att bli betydligt dyrare i förhållande till de massproducerade föremålen med tiden.
Lämna ett svar